Xanten in Duitsland was in de Romeinse tijd een ‘grote’ stad aan de Rijn met ca. 10.000 inwoners.
Voor het Archäologischer Park Xanten bouwen wij sinds 2014 een kleine vloot Romeinse rivierschepen.
Aan het project nemen leerlingen van o.a. Haus Freudenberg, Lebenshilfe en houtopleidingen in Nederland deel.
In 2014 startten wij met de reconstructie van een Romeinse platbodem uit de eerste eeuw, de Xanten-Wardt. Wardt is een dorp nabij Xanten waar het wrak is gevonden. Het schip heeft waarschijnlijk gediend als veerpont op de Rijn.
In juni 2015 is het schip Nehalennia gedoopt en te water gelaten op de Lippe waar het echt ‘gegierd’ heeft. Daarna heeft het een permanente overdekte tentoonstellingsplek in het park gekregen.
- Het wrak (voorste helft) van het originele schip in het museum in Xanten
- Archeologen Dr. Jaap Morel en Dr. Gabriele Schmidhuber (tevens projectleider) in gesprek in Xanten
- Het zagen van het vlak bij Houtcompagnie Almenum in Harlingen
- Vlak en kimmen in aanbouw
- Projectleider Gabriele Schmidhuber (r) en het bouwteam bij het plaatsen van het mastspant
- Leermeester Simon Hoekstra boomt de ‘Nehalennia’ over de Lippe
In 2015 bouwden wij de boomstamkano’s Zwammerdam 3 en 5. Deze twee kano’s maakten deel uit van een vondst van 6 wrakken bij een opgraving bij Zwammerdam in de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Zwammerdam 3 was een vissersboot, Zwammerdam 5 is destijds als oude kano afgedankt kreeg daarna een tweede leven als viskaar voor het levend bewaren van gevangen vis. De kano’s werden samen gezaagd en gehakt uit éen van de grootste eiken die er in Denemarken te vinden waren (inhoud stam: 11 m3) en die ontsproten moet zijn rond 1780.
- Een dikke eik wordt beoordeeld in Denemarken
- Zwammerdam 5 – op de achtergrond Zwammerdam 3 in aanbouw
- Zwammerdam 3 krijgt vorm
- ‘Zwammerdam 3’ op de Xantener Südsee bij Xanten. © D. Schmitz, LVR-ZMB
In 2016 en 2017 herbouwden wij wrak Mainz 3. Dit wrak maakte deel uit van een vondst van 5 wrakken bij een opgraving in 1981 in Mainz in Duitsland. Het schip was waarschijnlijk een militair transportschip. Reconstructies ervan staan in het Museum für Antike Schiffahrt in Mainz en in Museumpark Orientalis bij Nijmegen (zie ook Liburna).
- De romp krijgt vorm
- Leerlingen scheepsbouw Than en Daan monteren het regelwerk achter de roerbalk
- Leermeester Kevin Lutgendorff breeuwt de huidnaden met geteerd henneptouw
- De natte hijsbanden dopen het bouwteam kort na de tewaterlating. © D. Schmitz, LVR-ZMB
- De godin Minerva op de voorsteven van de Mainz 3. De reconstructie is ‘Minerva Tritonia’ gedoopt. © D. Schmitz, LVR-ZMB
- De ‘Minerva Tritonia’ in de zomer van 2018 zeilend op de Xantener Südsee. © D. Schmitz, LVR-ZMB
Van 2018 tot 2020 is een ‘navis lusoria’ herbouwd naar de wrakken Mainz 1 en 5. Een lusoria was een kleine galei waarop soldaten roeiend patrouilleerden langs de Rijn. Het schip krijgt de naam Quintus Tricensimanus en zal in 2021 haar eerste vaartocht maken op de Xantener Südsee.
- De eerste herbouwde lusoria in het Museum für Antike Schiffahrt in Mainz
- De ‘Quintus’ in aanbouw in de werkplaats in Xanten
- De ‘Quintus’ in aanbouw in de werkplaats in Xanten
- De ‘Quintus’ in aanbouw in de werkplaats in Xanten
- De “Quintus” in oktober 2019
- De “Quintus” in oktober 2019
- Reconstructie van de sier bij de roerbalk
- Daniel Lemberski steekt de mastvoet exact op maat
- Leerlingen scheepsbouw Piet en Nelson bouwen de doften in
In 2020 is begonnen met de herbouw van de Romeinse punter “De Meern 6” naar een wrak dat in 2008 bij Utrecht is gevonden. Feitelijk was het schip gezien haar vorm en lengte van ca. 12 meter meer van het type “bok”. Herfst 2021 zal dit scheepje gereed zijn en in 2022 haar eerste vaartocht maken.
- Slechts 2 delen van planken werden gevonden en vormden de basis voor de reconstructie van de punter – Foto Arend Vos
- Archeoloog Jaap Morel legt met grote precisie 2 spijkers bloot – Foto Arend Vos
- Daniel en Mees zetten het vlak van de herbouw uit
- De mallen staan op het vlak, de punter wordt zichtbaar